تفاوت افراد عادی با کارآفرینان بزرگ در مسیر خلق ایده چیست؟

تاریخ نگارش: پنجشنبه, 11 آذر 1400

 

شاید یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های افراد عادی با کارآفرینان بزرگ در این موضوع باشد که افراد عادی معمولاً تمام عمر خود را به جای خلق ایده و بودن در مسیر خلق ایده، در انتظار فرود آمدن یک ایدهٔ کسب و کار شگفت انگیز از آسمان بر سرشان هستند مانند همان سیب معروفی که بر سر نیوتون افتاد  غافل از آنکه انتظارشان هرگز به ثمر نمی‌نشیند. اگر این افراد اندکی از وقت خودشان را صرف خواندن داستان استارتاپ‌های بزرگ، از خلق ایده تا رسیدن به موفقیت و بلوغ می‌کردند درمی‌یافتند که در پس هر کسب و کار موفقی داستانی طولانی وجود دارد که از همان ابتدا مستلزم ویژگی‌های خاصی است. حقیقت این است که برخلاف آنچه عموم مردم تصور می‌کنند، خلق ایده برای یک کسب و کار موفق نیاز به سازمان‌دهی، تحقیق و برنامه‌ریزی دارد. ارزیابی ایده کسب و کار یکی از مهمترین بخش های خلق ایده است.

 خلق ایده چطور اتفاق می‌افتد؟

بگذارید توضیح در مورد خلق ایده را اینطور شروع کنیم. به طور کلی توصیه می‌شود که سه ویژگی را جهت خلق ایده در ذهن داشته باشیم.

  1. موضوعی باشد که در دستهٔ علاقه‌مندی‌های ما قرار می‌گیرد. این موضوع از این نظر به ما کمک می‌کند که معمولاً ذهن انسان تشنهٔ دانستن و یادگیری در مورد موضوعاتی است که به آن‌ها علاقه‌مند است.
  2. مشکلی را حل کند که به شدت ما را آزار می‌دهد. چه انگیزه‌ای قوی‌تر از حل مشکلی که اعصاب ما را به هم می‌ریزد؟
  3. محصولی باشد که قادر به تولید یا عرضهٔ آن به صورت انبوه باشیم. چراکه فایدهٔ خلق ایده‌ای که قادر به تبدیل آن به کسب‌وکار نباشیم چه خواهد بود؟

چگونه ذهن را برای خلق ایده استارتاپ برنامه ریزی کنید؟

حالا با در ذهن داشتن این سه ویژگی نوبت به این می‌رسد که چطور ذهنمان را برای خلق ایده استارتاپ آینده‌مان برنامه‌ریزی کنیم. لیست زیر می‌تواند به شما کمک کند:

علاقه‌مندی‌ها و مهارت‌هایتان را بشناسید، تا در راه خلق ایده قدم بگذارید

به عنوان اولین قدم از شما می‌خواهم یک قلم و کاغذ بردارید. کمی فکر کنید و از خودتان بپرسید در چه زمینه‌ای دارای مهارت هستید؟ علاقه‌مندی شما در چه زمینه‌ای است؟ در صورت امکان نقاط همپوشانی بین علایق و مهارت‌هایتان را بیابید، شاید همین نقطه‌های تلاقی، رمز یک خلق ایدهٔ موفق باشند. توصیهٔ من به شما این است که در زمینهٔ علاقه‌مندی‌ها و مهارت‌هایتان تشنهٔ یادگیری باشید. سعی کنید تمام رویدادهای تازه، محصولات و پدیده‌های نوظهور در زمینهٔ انتخابی‌تان را بشناسید. آگاهی داشتن از اینکه دنیا به چه سمتی می‌رود و چه ایده‌هایی این روزها با استقبال روبه‌رو می‌شوند، می‌تواند شما را به سمت خلق ایده به شکلی مؤثر سوق دهد.

دفترچهٔ خاطراتی از مشکلات روزمره تهیه کنید

در قدم بعدی یک دفترچه یادداشت را همیشه همراه خود داشته باشید. در طول روز هرگاه با مشکلی روبه‌رو شدید، چه کوچک و بی‌اهمیت و یا بزرگ و دور از تصور، آن را یادداشت کنید. به مرور شما گنجینه‌ای از مشکلات خواهید داشت که نیاز به حل شدن دارند. وقتی آگاهانه به این مشکلات نگاه می‌کنید، ممکن است هزاران ایدهٔ خوب تجاری از آن‌ها بیرون بیاید. اگر از من بپرسید به شما می‌گویم که اولویت را به مشکلاتی بدهید که بیشتر از همه شما را آزار داده‌اند. در بسیاری از مواقع نیاز به حل همین مشکلات است که به خلق ایده می‌انجامد. به خاطر داشته باشید که اگر شما با مشکلی روبه‌رو هستید، حتماً انسان‌های دیگری هم هستند که مشکلی مشابه شما را تجربه می‌کنند. اگر بتوانید یکی از این مشکلات را شناسایی کرده و راه‌حلی برای آن بیابید، موفقیت کسب‌وکار خود را تضمین کرده‌اید.

مسیر خلق ایده با گسترش دایرهٔ روابط خود

حالا دفترچه را در جیب خود بگذارید و برای قرار گرفتن در مسیر خلق ایده از خانه بیرون بزنید. روابط اجتماعی خود را گسترش دهید. در جشنواره‌ها، سمینارها و همایش‌ها شرکت کنید. با افراد مختلف صحبت کنید. گاهی از لابه‌لای همین صحبت‌ها می‌توانید ایده‌های جالب و داستان‌هایی که در پس کسب و کارهای دیگران است را بیابید. با نظاره کردن دیگرا‌ن و صحبت با آن‌ها می‌توانید برخی مشکلاتی که در زندگی روزمره با آن‌ها روبه‌رو هستند، را دریابید. مشکلاتی که شاید تا به حال از آن‌ها بی‌خبر بوده‌اید، اما برای حل آن‌ها ایده‌ای به ذهنتان بیاید. ساده‌تر از همهٔ این‌ها ممکن است متوجه شوید که شما مهارتی دارید که دیگران برای یادگیری آن حاضر به پرداخت پول هستند. گاهی اوقات ساده‌ترین نوع کسب و کار، آموزش چیزی است که در آن خوب هستید. می‌شود

اخبار دنیا و خبرهای روز را دنبال کنید

 بعضی از ایده‌پردازان موفق توصیه می‌کنند که به موضوعاتی که شما را عصبانی می‌کنند توجه کنید. این موضوعات معمولاً این پتانسیل را دارند که در شما انگیزهٔ لازم برای تغییر وضع را به وجود آورند. از گرمایش زمین نگران هستید؟ گرسنگی گسترده در فلان کشور آفریقایی شما را عصبانی می‌کند؟ زباله‌های رها شده در طبیعت آزارتان می‌دهد؟ از عدم رسیدن خدماتی خاص به دست افراد احساس نارضایتی می‌کنید؟ از خودتان بپرسید چه کاری می‌شود در مورد آن انجام داد؟ در مورد آن تحقیق کنید. خلاق باشید و از مرزهایی که می‌شناسید فراتر بروید.

ساده‌تر کردن زندگی انسان‌ها را سر لوحه خود قرار دهید

برای آخرین توصیه بد نیست به این نکته اشاره کنیم که امروزه عصر آسان کردن زندگی روزمرهٔ انسان‌ها است. و اینترنت در مرکز این موضوع قرار دارد. ببینید چه نیازهایی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را برطرف کنید. قادر به ارائهٔ چه خدماتی به شکلی آسان‌تر هستید. بسیاری از کارآفرینان در پس کسب‌وکارهای غول‌آسای دنیای امروز، از همین طریق و با توجه به همین اصل در مسیرخلق ایده قرار گرفته‌اند.

 

منبع: viravc.com